söndag 9 oktober 2011

RECEPTDAGS.

Som jag sa tidigare så gjorde jag tomatsoppa lite tidigare idag. Den blev hur god som helst så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet. Smakerna drar åt det asiatiska hållet med kokosmjölk och curry medan sötpotatisen ger lite sötma till det hela. Skulle säkert fungera suveränt med lite bönor i också. Eftersom jag använder tycke och smak som främsta element när jag gör mat så finns det inga speciella mått, men soppan räckte till mig och Christoffer (förmodligen till en middag till också) och är gjord på sex tomater och tre sötpotatisar.

Är ni redo? Då kör vi!

Du behöver: Tomater, lök (jag använde silverlök men ta vad ni gillar), vitlök, ingefära, sötpotatis, grönsaksbuljong, grön currypasta, chili, svartpeppar, cayennepeppar, koriander, spiskummin och salt. Och kokosmjölk såklart.

Häll olja i en kastrull och tillsätt hackad lök, vitlök, ingefära och chili. Låt de stå och dra ett tag och använd sedan kryddor efter tycke och smak (jag hade i ungefär 2 tsk grön currypasta, 3 tsk cayennepeppar, 3 tsk koriander och 1 tsk spiskummin)

Tillsätt buljongtärningen tillsammans med vatten (1 tärning=5 dl vatten) och koka upp. Förbered under tiden tomaterna och sötpotatisen. Jag gjorde relativt små bitar för att minska koktiden en aning.

Sätt ner allting i kastrullen och rör om. Har ni en partner som vill hjälpa till så är detta ett ypperligt tillfälle att låta honom/henne arbeta lite. Smaka av med salt och lite peppar.
När sötpotatisen är mjuk så mixar ni allting tills soppan blir len och fin. Den får en riktigt härlig orange färg.

Tillsätt kokosmjölk, smaka eventuellt av igen med fler kryddor efter tycke och smak och sen är det klart! Servera med något gott bröd och njut.

2 kommentarer:

  1. Sv: Tack så mycket =) Haft en bra helg? :)

    SvaraRadera
  2. sv: jaa men eller hur? :D är jättelycklig nu att det finns en mixer hos oss :D
    fin blogg btw.

    SvaraRadera